FANDOM

Rewolucja Kantakuzena
— Kryzys I połowy XX wieku —
Czas 1930-1935
Miejsce Basen Morza Śródziemnego
Terytorium Bałkany i Azja Mniejsza
Przyczyny Obalenie przez Kantakuzena cesarza Michała XI
Wynik Zwycięstwo monarchistów
Strony konfliktu
Bizancjum
Cesarstwo Rzymian
  • Carstwo Bułgarii (1932-1935)
  • Rząd Mezopotamski
  • Rząd Nicejski
  • Rząd Ilyryjski
  • Rząd Italski
  • Rząd Ateński
  • Republika Epirocka (od 1933)
Byzantinerepublic
Republika Rzymian
  • Państwo Serbskie (do I 1934)
  • Rząd Epirocki (do 1933)
Dowódcy

Michał XI
Albert d'Comche

  • fm Franciszek Habsburg
Izydor Kantakuzen
gen. Aurelianos Ybarra
Straty
12 000 żołnierzy 13 500 żołnierzy
 
Rewolucja Kantakuzena - trwająca w latach 1930-1935 wojna domowa w Cesarstwie Rzymskim spowodowana obaleniem przez Izydora Kantakuzena cesarza Michała i ustanowieniem przez niego republiki.

Przyczyny Edytuj

12 maja 1929 odbyły się przedterminowe wybory zarządzone przez cesarza Michała XI na prośbę ówczesnego premiera Envera Hodży. Wybory wygrała nieznaczną większością Albańska Partia Pracy, z której wywodził się pierwszy minister. 26 maja został powołany gabinet Izydora Kantakuzena - syna znanego generała z czasów wojny śląskiej. Należał on do lewicującego skrzydła ugrupowania założonego przez ojca, dlatego jedną z jego pierwszych ustaw złożonych parlamentowi dnia 21 grudnia była Ustawa o trzech filarach władzy (znana jako Ustawa o republice), która została przegłosowana 249:248, trzech deputowanych wstrzymało się od głosu. Michał XI został zmuszony do przeniesienia się Nicei, gdzie otrzymywał wysoką emeryturę, jednak dalej prowadził działalność polityczną, co nie podobało się szefowi rządu.

Korzystając z obowiązkowego przebazowania krążownika "Cesarzowa Eunika" premier postanowił zaatakować bazę na wyspie Naxos, gdzie przebywał Ioannis Angelopoulos - kontradmirał, zagorzały rojalista, który odmówił złożenia przysięgi wierności premierowi. Krążownik rozpoczął ostrzał 8 stycznia o godzinie 5:31. Ten dzień uważa się za symboliczny początek wojny domowej.

Rewolucja Rzymska (1930-1935)

NaksosIraklionKawalaSabacBelgradSmederevoMorawaAdrianopol (1932)Kosowska MitrowicaNikomediaKonstantynopol (1933)TracjaOchrydaPodgoricaChiosPemptonGalataAdrianopol (1935)

Przebieg Edytuj

11 stycznia o godzinie 9:00 hrabia Maximilianoupoli nadał oświadczenie (tzw. "Homilia Nieposłuszeństwa") drogą radiową, w którym prosił wszystkich wiernych cesarzowi o rozpoczęcie walki z systemem republikańskim. Pierwszą deklarację wydał Parlament Mezopotamii już tego samego dnia o godzinie 9:35 czasu konstantynopolitańskiego.