FANDOM

{{{nazwa oryginalna}}}
Obszar występowania {{{obszar}}}
Liczba mówiących {{{liczba_mówiących}}}
Klasyfikacja {{{klasyfikacja}}}
Pismo/alfabet {{{pismo/alfabet}}}
 
Niemcy w Cesarstwie Bizantyjskim - nazwa własna Griesze - grupa ok. 300 tysięcy do nawet 2 milionów[1] osób pochodzenia niemieckiego, greko-niemieckiego, koptyjsko-niemieckiego, które uważają się za Niemców.

Historia Edytuj

Ze względów gospodarczych, geograficznych i dyplomatycznych od końca XVI w. na terytoria Bałkanów przybywali Niemcy z terenów Austrii, Trydentu, Bawarii i Saksonii. Głównymi powodami przybywania Niemców było:

  • Zaproszenie osadników niemieckich na mało rozwinięte tereny Bałkanów.
  • Rozwój szlaków handlowych na trasie Konstantynopol - Praga, a co za tym idzie wędrówki kupców, a także zakładanie przez nich placówek handlowych, a na dłuższą metę osiedlanie się.
  • Ucieczki z nękanych przez wojny i powstania małych państw niemieckich.
  • Powstanie Gwardii Niemieckiej[2].
  • Na początku XIX w. zaszła potrzeba wsparcia krajowych fachowców tymi zagranicznymi.
  • Studiowanie Niemców na Uniwersytetach Bizantyjskich[3].

Stan Współczesny Edytuj

Grieshespeople

Tradycyjny ubiór Niemców w cesarstwie

Według oficjalnych szacunków największa mniejszość zamieszkuje okręg Kairu w prowincji Egipt. Mieszka tam 190 tysięcy zarejestrowanych Niemców[4]. Inna duża grupa zamieszkuje Serbie, gdzie zarejestrowanych jest ich 90 tysięcy. Reszta zamieszkuje Trację, Bułgarię, Bitynię i Bośnię.

Język Edytuj

Info Osobny artykuł: Język griszes

Język używany przez Grieszów jest językiem germańskim. Większość słów pochodzi z języka dolnoniemieckiego. Istnieją dwa dialekty: północny zwany bałkańskim i południowy nazywany egipskim. Różnice między dwoma dialektami pochodzą od zapożyczeń, w dialekcie bałkańskim to ok. 34% języka, a w egipskim to nawet 67%, ortografii i gramatyki, w dialekcie północnym używana jest standardowa gramatyka i ortografia niemiecka, a w południowym używa się głównie gramatyki i ortografii greckiej. Różnice między językiem niemieckim, a językiem griszes są zauważalne i językoznawcy rozdzielają te dwie mowy.

Znani Grieszowie Edytuj

feldmarszałek Franciszek Habsburg hr. Maksimilianoupoli - premier bizantyjski w latach 1937-1945.

prof. Jan Schoum - badacz, astronom, twórca rakiety kosmicznej misji Damian 71.

gen. Jerzy (Georg) Teos - dowódca katafraktów w trakcie bitwy pod Teheranem.

adm. Teodor Kastler - admirał floty bizantyjskiej w latach 1855-1879.

Jan Franciszek Zofermayer - muzyk, autor muzyki do hymnu państwowego Cesarstwa Bizantyjskiego.

hr. Friedrich Bermann - książę trydencki (bizantyjski), doradca arcyksięcia Fryderyka Habsburga.

Przypisy Edytuj

  1. Według szacunków przeprowadzonych przez grupę Demoskop, tyle właśnie wynosi liczebność Greków, którzy mają pochodzenie niemieckie.
  2. Werbowani do gwardii byli też ludzie zamężni. Ich służba nie była jednak dożywotnia, a każdy kto dobrowolnie dołączył do gwardii otrzymywał pieniądze na zakup ziemi. A razem z mężczyznami osiedlała się też cała rodzina
  3. W połowie XIX nawet 30% studentów mogli stanowić Niemcy.
  4. Tak jak jest wspomniane w pierwszym przypisie, osób pochodzenia niemieckiego w Egipcie może być nawet półtora miliona.
Narody zamieszkujące Cesarstwo Rzymian
od 10 milionów GrecyAsyryjczycySyryjczycyKoptowieOrmianieItalijczycySłowianie
do 10 milionów GrieszePolacyBerberowieArabowieTuaregowieGruziniTatarzy