FANDOM

Königreich Bayern
Królestwo Bawarii
Elektorat Bawarii
Księstwo Bawarii
1790-1887; 1956-dzisiaj
Hymn: Gott mit dir, du Land der Bayern
Język urzędowy niemiecki
Język używany bawarski
Stolica Monachium
Ustrój polityczny demokratyczny
Typ państwa monarchia
Powierzchnia
 • całkowita

58 230 km²
Liczba ludności (2015)
 • całkowita 
 • gęstość zaludnienia
 • narody i grupy etniczne

5 798 597
100 osób/km²
Bawarczycy
Historia Państwa
Królestwo Bawarii (niem. Königreich Bayern) - państwo położone w Europie Zachodniej. Jego stolicą i największym miastem jest Monachium. Najlepiej rozwinięte gospodarczo państwo w Niemczech.

Informacje ogólne Edytuj

  • stolica: Monachium
  • liczba mieszkańców: 5 798 597 (2015)
  • powierzchnia: 58 230 km2
  • język: niemiecki (dialekty: bawarski, szwabski, frankoński)
  • grupy etniczne: Bawarowie, Frankowie, Szwabowie
  • ważniejsze miasta: Monachium, Norymberga, Augsburg, Ratyzbona, Ingolstadt
  • klimat: umiarkowany przejściowy, między morskim a kontynentalnym; w Alpach górski

Gospodarka Edytuj

Bawaria należy do najbogatszych regionów dawnych Niemiec. Wysoko rozwinięty jest tam przemysł elektroniczny, maszynowy, włókienniczy, rafineryjny.

Wysoko rozwinięte i wydajne jest też bawarskie rolnictwo. Bawaria szczyci się największą w regionie produkcją mleka, serów i wyrobów mleczarskich.

Polityka Edytuj

Partia rządząca: Bawarska Partia Wolności (Bayrische Freiheitspartei)

  • BFP - 88
  • FDP - 33
  • SPB - 21
  • Niezależni - 8

Religia Edytuj

Bawaria jest krajem o tradycji rzymskokatolickiej. Wyznawcy tego obrządku stanowią 96% ludności, resztę stanowią wyznawcy obrządków wschodnich. W Altötting znajduje się jedno z najważniejszych w Europie sanktuariów kultu maryjnego.

Historia Edytuj

W VI wieku obecna Bawaria wchodziła w obszar państwa plemiennego Bawarów, ludu germańskiego z korzeniami alemańskimi, turyngijskimi, frankońskimi i ostrogockimi. Część północno-wschodnia obszaru dzisiejszej Bawarii była zasiedlona przez Słowian. Bawarowie stworzyli własne księstwo, później zależne od państwa Franków. Pierwszym znanym władcą był Garibald (Heribald) I. Od 788 do 907 r. Bawaria znajdowała się w granicach państwa Franków. Następnie władzę przejęła miejscowa dynastia Luitpoldingów. Bawaria znalazła się wkrótce w granicach Świętego Cesarstwa Rzymskiego, przy czym zajmowała południową część dzisiejszego państwa. Na północy regionu istniały mniejsze kraje, w tym Burgrabstwo Norymbergi, księstwo biskupie Bambergu i Wolne Miasto Norymberga, a w XIV wieku sięgało tu władztwo Czech (Czeski Palatynat). W 1070 r. tron bawarski został przez króla niemieckiego Henryka IV oddany sprzymierzonym z nim Welfom. Od 1180 Bawaria jest rządzona przez członków dynastii Wittelsbachów, którzy od 1623 r. byli elektorami.

W 1790 doszło do rozpadu Świętego Cesarstwa Rzymian, który był spowodowany konfliktem między stronnictwami elektorskimi i utratą autorytetu władzy cesarskiej. W 1792 wybuchła wojna bawarsko-austriacka. Osłabiona armia habsburska poniosła druzgocącą klęskę pod Linzem. Władza w Wiedniu musiała uznać tytuł królewski elektora Karola (który przyjął już w 1790). W 1798 włączono do kraju Norymbergę, a w 1806 Palatynat Reński. W 1819 Bawaria stała się monarchią konstytucyjną. 22 stycznia 1827 utworzono Południowoniemiecki Związek Celny, zrzeszający Bawarię, Badenię i Wirtembergię. 10 lat później w jego miejsce powołano Związek Południowoniemiecki jako przeciwwagę dla Związku Północnoniemieckiego. Przez najbliższe czterdzieści lat trwała rywalizacja pomiędzy dwoma blokami. Do pierwszego konfliktu doszło w 1866. Przewagę osiągał blok północny, którego armia posiadała nowocześniejszy sprzęt.