FANDOM

Konstantynopol
Κωνσταντινούπολη
Hagiasofia
Hagia Sofia - symbol miasta
Przydomki:
Βασιλεύουσα
Państwo Bizancjum Cesarstwo Rzymian
Eparchia Konstantynopol
Data założenia 330 r.n.e
Eparcha Michael Philanthropenos
Powierzchnia 4818 km²
Populacja
• liczba ludności
• gęstość

7901601
1640 os./km²
 
Konstantynopol (gr. Κωνσταντινούπολη) - stolica, największe i najludniejsze miasto Cesarstwa Rzymskiego oraz jego centrum kulturalne, handlowe i finansowe. Obszar metropolitalny rozciąga się się po obu stronach cieśniny morskiej Bosfor, od północnego wybrzeża Propontydy do południowego wybrzeża Morza Czarnego. Położenie miejscowości zarówno w europejskiej Tracji, jak i azjatyckiej Bitynii sprawia, że jest ona jedyną metropolią świata znajdującą się na dwóch kontynentach.

Jedno z większych miast na świecie, najludniejsze miasto na świecie, jest miastem cesarskim. Siedziba Uniwersytetu Konstantynopolitańskiego - najstarszej tego typu uczelni na świecie.

Geografia Edytuj

Miasto położone jest nad cieśniną Bosfor i Propontydą. Zachodnia część miasta znajduje się w Europie, wschodnia natomiast w Azji. Powierzchnia miasta wynosi 78 km2, zaś całej metropolii 4818 km2.

Konstantynopol miejski tworzą trzy części: część azjatycka, półwysep po stronie europejskiej na południe od Złotego Rogu oraz dzielnica Galata.

Klimat Edytuj

Miasto znajduje się w strefie klimatu śródziemnomorskiego z pewnymi wpływami klimatu kontynentalnego; ciepłe i wilgotne lato, zimną, deszczową oraz często śnieżną zimę. Roczna suma opadów wynosi średnio 844 mm. Zimą często występują opady śniegu. Od czerwca do sierpnia temperatura wynosi średnio 28 °C. Najcieplejszym miesiącem jest czerwiec, a najchłodniejszym styczeń. Miasto jest wietrzne, średnia prędkość wiatru wynosi 17 km/h.

Nazwa Edytuj

Pierwsza nazwa miasta – Bizancjum (stgr. Βυζάντιον Byzantion) – pochodziła od imienia jego założyciela – Byzasa. W III wieku n.e. miasto nosiło nazwę Augusta Antonina, na cześć syna Septymiusza Sewera – Antoniusza. Cesarz Konstantyn I Wielki zmienił nazwę miasta na Nova Roma, czyli Nowy Rzym, jednocześnie gruntownie przebudowując miasto. Inne nazwy z tego okresu to: Wschodni Rzym, Drugi Rzym, Roma Constantinopolitana.

Nazwa Konstantynopol (gr. Κωνσταντινούπολις Konstantinupolis, łac. Constantinopolis, nowogr. Κωνσταντινούπολη Konstantinupoli), czyli „Miasto Konstantyna”, została po raz pierwszy użyta przez cesarza Teodozjusza II i stała się oficjalną nazwą miasta.

W krajach słowiańskich dawniej miasto było znane także jako Carogród, w tekstach skandynawskich Miklagard.

Historia Edytuj

Administracja Edytuj

Wielkim archonem Konstanynopola i eparchą metropolii jest od 2015 Michael Philanthropenos. Podział miasta został ustalony po reformie administracyjnej z roku 1900. Metropolia jest podzielona na dzielnice i miasta.

Dzielnice Konstantynopola:

  • po stronie europejskiej: Hagios Demetrios, Bukoleon, Perama, Vlanga, Platea, Fanarion, Blacherny, Petrion, Deuteron, Pempton, Triton, Kserolofos, Strongylon, Pege, Kosmidion, Filopation, Stara Galata (Pera), Nowa Galata, Diplokionion, Maximilianoupolis
  • po stronie azjatyckiej: Chryzopol, Chalkedon, Hierea, Wyspy Książęce

Wielki archon miasta jest wybierany co pięć lat, pomniejsze miasta wchodzące w skład metropolii posiadają swojego burmistrza i radę miejską.

Demografia Edytuj

W 2014 roku ludność miasta wyniosła 1400234, natomiast obszaru metropolitalnego 6501367, łącznie 7901601

Turret Sea Wall

Mur miejski od strony Propontyty

Gęstość zaludnienia całego obszaru wynosi 1640 mieszkańców na km2.

Ludność miasta według narodowości Edytuj

  • Grecy - 67,86%
  • Koptowie - 9,28%
  • Ormianie - 7,86%
  • Bułgarzy - 6,48%
  • Syryjczycy - 3,57%
  • Polacy - 1,43%
  • Albańczycy i Sulioci - 1,43%
  • Italijczycy - 0,74%
  • Francuzi - 0,705%
  • Niemcy - 0,64%
  • Hiszpanie - 0,005%

Transport Edytuj

Kolej Edytuj

Konstantynopol posiada dwa główne dworce kolejowe: Konstantynopol Voukoleon po stronie europejskiej oraz Hierea po stronie azjatyckiej.

Kolej po obu stronach Bosforu nie są połączone, natomiast rozkład pociągów jest zsynchronizowany z promami, w planach jest wybudowanie tunelu po północnej stronie Bosforu.

Żegluga Edytuj

W Konstantynopolu znajduje się największy port w Romanii pełniący funkcje towarowe, mieści się on w Hierei. W centrum działają porty: Teodozjusza (pasażerski) i Juliana przylegający do dworca Voukoleon.

Przez Bosfor regularnie kursują promy pasażerskie, podróż jest tania i szybka.