FANDOM

Jan Mielies - właściwie Mieszko Jan Mielecki (ur. 4 sierpnia 1535 w Poznaniu zm. 12 listopada 1592 u wybrzeży Senegalu) - admirał bizantyjski, polski szlachcic, odkrywca Japonii, kartograf, dowódca wyprawy do Indochin w 1567.

Życiorys Edytuj

Jan Mielies urodził się w Poznaniu jako Mieszko Jan Chryzostom Mielecki. Był synem Mieszka Mieleckiego, wojewody poznańskiego i Krystyny z Łukomskich. Jego ojciec zmarł w 1550, kiedy to Jan miał 15 lat.

W 1552 wraz z matką wyjechał do Konstantynopola. Tam studiował na uniwersytecie, który ukończył w 1557. Nauczył się też nawigacji i kartografii. Na przełomie 1559/1560 odbył parę wypraw morskich po Morzu Śródziemnym.

W 1561 dołączył do armii. Uczestniczył w ataku morsko-lądowym na Akkę. Walczył również w bitwie morskiej w Delcie Nilu. Po skończonej wojnie w Afryce osiadł w Chryzopolu. W 1566 został mianowany przez cesarza admirałem floty. Rok później wyruszył na czele pięciu okrętów do Indochin. W czasie wyprawy sporządzał mapy wybrzeża, były one do XVIII w. pomocą w czasie wypraw w kierunku Indii Wschodnich. Dotarł on do Indochin, gdzie udało się zawrzeć pakty handlowe z lokalnymi władcami.

Kolejną wyprawę zorganizował w latach 1570-1573. W trakcie jej trwania odbył rejs u wybrzeży Azji, a w lato 1572 dotarł do portu w Nagasaki. Tam, po kilkudniowych pertraktacjach, udało mu się wynegocjować prawo do handlu w tym mieście. To pozwoliło do 1637 wybudować sieć rzymskich placówek handlowych na wyspach japońskich.

Do 1592 brał udział w około 10 wyprawach morskich, w tym 5 do Azji, 2 na Morzu Śródziemnym i 3 do Afryki Południowej. Zginął 12 listopada 1592 na galeonie "Basileus", zastrzelony prawdopodobnie przez agenta Jana Kosimy, z którym Mielies miał zatarg i spierał się z nim o wpływy na dworze cesarza Jakuba, więc był dla Romanioty przeciwnikiem politycznym. Spoczął w Hagii Sophii.