FANDOM

Jan IX Jakub
Janixjakub
Cesarz Rzymian
Okres panowania 1460-1479
Poprzednik Maksymilian
Następca Franciszek I
Dane biograficzne
Dynastia d'Comche
Data i miejsce
urodzenia
1452
Synopa
Data i miejsce
śmierci
1479
Ateny
Ojciec Maksymilian I
Matka Joanna Komnena
{{{małżonek}}} Klara d'Bourbon
Dzieci Franciszek I

Krystyn

Stefan

Jan Jakub (ur. 1452 zm. 1479 ) - syn Maksymiliana i Joanny Komneny, brat bliźniak Jerzego d'Comche. Jeden z wybitniejszych władców, jego osiągnięciem jest sfinansowanie odbudowy Antiochii nad Orontesem. Fundator klasztoru Hagios Gregorios, który wykształcił m.in. Kosmę IV.

Panowanie Edytuj

Objął panowanie w 1460 roku po śmierci ojca pod Angorą. Miał wtedy 8 lat i przez kolejne 7 lat regentem był Teodor z Salonik, generał i dowódca armii po tragicznej śmierci Maksymiliana pod Angorą. W 1463 Teodor wraz z 10000 ludzi ruszył do Cezarei Kapadockiej inaczej Kaisareia i następnie wkroczył do ostatniej tureckiej twierdzy Tarsu. W tej twierdzy, w trakcie walk, zginął Tobruk Mehmed, ostatni sułtan Osmański. Po pokonaniu Turków, z Anatolii wypędzono około 1000000 Turków i 20000 Arabów czyli 98% populacji Anatolijskiej, a na ich miejsce sprowadzono około 500000 Greków z innych części cesarstwa, ale również innych osadników, których po upływie stu lat udało się całkowicie zhellenizować. Według spisów wynikało, że w 1480 w Anatolii zaledwie 54% ludności posługiwało się językiem greckim. Reszta posługiwała się bułgarskim, niemieckim, ormiańskim, włoskim, flamandzkim, a nawet polskim.

Po koronacji Kapadocję najechali mamelukowie i zajęli Cezareę i generał Andrzej z Trapezuntu zaatakował pozycje egipskie w Ortahisar. Egipcjanie szybko wycofali się z Kapadocji, a Bizantyjczycy zdobyli Edesse i Antiochię. Wojnę zakończył pokój w Adanie 1 VII 1467. 12 dni później poślubił Klarę de Bourbon. 14 XII zmarł Władysław Warneńczyk, a na Węgrzech Ulaszlo Ligobry rozpoczął anty-jagiellońskie powstanie w Banacie, Sytuacje tę wykorzystał Jan Jakub i zajął Syrmię, pomagając przy Jakubowi. W roku 1469 pod Bytomiem zginął Ulaszlo, a Buda po niedługim okresie została zajęta przez wojska wierne królowi Jakubowi pokonując pod Nowym Sadem trzon armii powstańczej. W wyniku ugody z królem polskim cesarstwo za pomoc zachowało zdobyte tereny. W 1470 rozpoczęto wojnę z Wenecją. W jej wyniku Romania zajęła Dalmację z Ragusą, natomiast republika stała się lennikiem cesarza. Jednak 4 lata po pokoju adańskim Mamelucy wkroczyli do Syrii Bizantyjskiej i po 3 miesiącach oblężenia zdobyli Antiochię. W początkowej fazie konfliktu Bizancjum nie odnosiło większych sukcesów i poniosło porażkę pod Aleppo i pod Hims, jednak po bohaterskiej wygranej pod Edessą i zdobyciem Tortosy Mamelucy byli zmuszeni zawrzeć drugi pokój adański.

Bzyan

Bizancjum po II pokoju adańskim

Po II pokoju adańskim, w Bizancjum zapanował okres pokoju. W tym czasie m.in zbudowano Bazylikę Św.Jana w Efezie, a także odbudowano Bazylikę Św. Piotra w Antiochii w stylu bizantyjskim, zreformowano Uniwersytet Konstantynopolitański i utworzono uczelnie w Antiochii i Atenach. Zawarto też przymierze z Królestwem Polskim i z Mediolanem. Okres pokoju zakończył atak Wołochów na Warnę. Jednak ta wojna nie przyniosła większych zdobyczy. Cesarz zmarł z powodu choroby układu oddechowego w 1479. Pochowano go w Kościele Świętych Apostołów w Konstantynopolu

Małżeństwa i dzieci Edytuj

Żona:

Klara de Bourbon (od 1467 do śmierci)

Dzieci:

Krystyn (ur. 1475 zm. 1512) - panhypersebastos w latach 1505-1512

Piotr Franciszek - cesarz jako Franciszek I ur.1477 zm. 1579

Stefan - biskup i patriarcha Jerozolimy w latach 1555-1556 ur.1479 zm. 1556

Cesarze Rzymscy od 1453
1453-1652: Maksymilian IJan IX JakubFranciszek IJakubPiotrMikołaj
1652-1805: StefanJan X JakubKosma IGrzegorzZenon II
1805-dzisiaj: Kosma IIAleksy VIFranciszek IIMarcinZenon IIIJan XI KrzysztofMichał XKonstantyn XIIMichał XIAlbertKleofas