FANDOM

Inwazja na Italię, Podbój Italii - trwająca około rok seria wojen pomiędzy Bizancjum, a państwami włoskimi zakończona podbojem Rzymu 8 grudnia 1569 i zdobyciem Sardynii 10 stycznia 1570r.

Preludium Edytuj

Kryzys Sycylijski Edytuj

Od 1453r. Sycylia była terytorium bizantyjskim. Ten stan rzeczy był spowodowany odziedziczeniem tej wyspy przez cesarza Maksymiliana. W 1560r. do wyspy zaczął rościć sobie prawa król Neapolu i książę Orleanu Henryk Walezy. Konflikt rozgorzał kiedy to wojska neapolitańskie zajęły twierdzę w Messynie i ogłosiły Henryka zarządcą Sycylii. Neapolitańczycy wycofali się dopiero po usilnych naleganiach ze strony króla Francji (krewniaka władcy Neapolu) oraz papieża w 1565r. Książę Teodor - zarządca Sycylii z ręki cesarza rzymskiego - wyruszył na ekspedycję karną i przejął leżące po drugiej stronie Cieśniny Messyńskiej miasto Reggio di Calabria. Ugoda została zawarta 5 maja 1567 w Neapolu między ks. Teodorem i królem Neapolu, jednak to nie skończyło drobnych potyczek granicznych.

Konflikt o Triest Edytuj

W wyniku paru wojen z Wenecją cesarz Jan Jakub przejął między innymi wenecką Dalmację, Kretę, Cypr, a wolne miasto Triest trafiło pod opiekę cesarstwa. Ten bogaty port często stawał się obiektem łupieżczych najazdów Wenecjan, często odpychanych, jednak niektóre z nich m.in największe splądrowanie miasta w roku 1534. W odpowiedzi urządzono kilkadziesiąt najazdów odwetowych na placówki handlowe Republiki Weneckiej u wybrzeży Włoch i Dalmacji.

Wojna z Wenecją Edytuj

Cała inwazja została zainicjowana karną wyprawą rzymskiej floty w odpowiedzi na łupieżczy najazd Wenecjan. Pierw udała się ona, aby zwabić ich statki w kierunku wyspy Krk. Tam w wyniku bitwy pod Cres została zatopiono. Następnie Grecy udali się do Wenecji. Niewielki garnizon miasta został rozgromiony przez 37 tysięcy Rzymian. Potem pod Treviso pokonano trzon sił republiki. W marcu ostatnie twierdze upadły.

Wojna o Mediolan Edytuj

Kolejnym celem Franciszka było rządzone przez Sforzów Księstwo Lombardii. Armia inwazyjna szybko rozprawiła się z obroną Mantui i wyruszyła w kierunku Mediolanu. Na wieść o tym Lodovico Sforza zorganizował wojsko liczące jedenaście tysięcy żołnierzy i zgromadził je w pobliżu Brescii. 20 marca o poranku Rzymianie przeprowadzi szybki atak, który zaskoczył Lodovico, w jego wyniku książe dość szybko się wycofał, a niedobitki rozgromiono nad rzeką Oglio. 3 kwietnia rozpoczęto oblężenie stolicy. Zamek upadł 28 kwietnia, a wraz z nim Księstwo Lombardii.