FANDOM

Hieronim Panagopoulos
Ἱερώνυμος Παναγόπουλος
HieronimPanagopoulos
Data i miejsce urodzenia 3 maja 1942
Efez
Premier Cesarstwa Rzymian
Okres sprawowania od 5 maja 2015
Przynależność polityczna Partia Konserwatywno-Liberalna
Poprzednik Fotios Metaxas
Minister finansów
Okres sprawowania od 15 czerwca 2000
do 29 maja 2005
Poprzednik Zenon Marinos
Następca Marios Antoniou
 
Hieronim Panagopoulos (gr. Ἱερώνυμος Παναγόπουλος; ur. 3 maja 1942 w Efezie) - rzymski polityk, działacz Partii Konserwatywno-Liberalnej, minister finansów w latach 2000-2005, sakelariusz od 2000 do 2010 roku, premier Cesarstwa od 5 maja 2015.

Życiorys Edytuj

Urodził się w Efezie, jego ojcem był chorąży w Armii Cesarskiej i senator w latach 1940-1950 z ramienia Partii Cesarskiej - Hiacynt Panagopoulos. Studiował Prawo i Politologię na Uniwersytecie Konstantynopolitańskim (1961-1967), a następnie Ekonomię na Uniwersytecie w Ktezyfonie. w 1975 uzyskał doktorat Uniwersytetu Konstantynopolitańskiego. W młodości trenował piłkę ręczną. Grał w drużynie Artemida Efez na przełomie 1965-1972. W 1975 doznał poważnego wypadku, co zmusiło go do przedwczesnego dokończenie kariery piłkarza. Po dwóch latach poślubił Anastazję Ikonomu. Wraz z żoną następnie przeniósł się do Smyrny.

Kariera polityczna Edytuj

W 1980, 38-letni Hieronim wystartował bez powodzenia z listy Jońskiego Komitetu Liberałów do Senatu Cesarstwa Rzymian. Przez kolejne 10 lat działał w tymże komitecie. W 1983 został jego przewodniczącym.

W 2000 otrzymał mandat senatorski. W chwili rozpoczęcia kryzysu milenijnego otrzymał osobistą rekomendację cesarza na urząd ministra finansów, a po dwóch miesiącach został sakelariuszem cesarskim. Dzięki jego polityce kryzys nie dotknął w znaczący sposób cesarstwa (w przeciwieństwie do np. Unii Jagiellońskiej), a już w 2001 roku odnotowano znaczący wzrost gospodarczy, za ten wielki sukces otrzymał nagrodę Cesarskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

Po wyborach w 2005 zrezygnował z funkcji ministra finansów, którą objął Mariusz Antoniou.

W 2007 został oskarżony wraz z całym rządem o współpracę z Lucjanem Mikołajczykiem, który wykorzystując fałszywe dokumenty pozyskał ogromny obszar gruntów, sprzedanych z ponad dziesięciokrotnym zyskiem, narażając na straty Skarb Cesarski. Dymisję złożył ówczesny minister Mariusz Antoniou, jednak śledztwo przeprowadzone przez Institouto oczyściło Hieronima z zarzutów.

W 2010 cesarz mianował go swoim honorowym konsulem we Francji oraz nadał mu tytuł vestiarios.