FANDOM

Franciszek Habsburg-de Comche
Franz von Habsburg-de Comche
Stratarchis
Stratarchis Cesarstwa Rzymian
Data i miejsce
urodzenia
14 listopada 1876
Wiedeń
Data i miejsce
śmierci
8 stycznia 1969
Joannina
Przebieg służby
Lata służby 1895-1969
Siły zbrojne Armia Cesarska
Stanowiska Strateg;
Stratarchis
Główne bitwy i wojny Wojna śląska
Rewolucja Kantakuzena
Wielka Wojna
Późniejsza praca Premier Cesarstwa Rzymian
 
Franciszek Joachim Leopold Józef von Habsburg-de Comche, hrabia Maximilianoupoli (ur. 14 listopada 1876 w Wiedniu, zm. 8 stycznia 1969 w Joaninie ) - rzymski polityk, wojskowy pochodzenia niemieckiego, daleki krewny cesarza Alberta. Od 1931 pełnił funkcję feldmarszałka Armii Cesarskiej, w latach 1935-1945 premier cesarstwa. Dowódca armii rzymskiej w trakcie oblężenia Monachium.

Życiorys Edytuj

Mimo, że urodził się w Wiedniu, jego najbliższa rodzina zamieszkiwała Triest. Jego ojciec był dyplomatą rzymskim na dworze arcyksiążęcym. Matka była córką kapitana Jana Chryzostoma Achillesa. Uczęszczał do Szkoły Niemieckiej w swoim rodzinnym mieście.

W wieku 19 lat zaciągnął się do korpusu Ozenosa i uczestniczył w wojnie śląskiej. Zdobył tam stopień lochagosa (porucznika). Po zakończeniu działań zbrojnych przebywał w Opolu do 1905, następnie udał się do Mediolanu, gdzie rozpoczął studia historyczne, które ukończył ze stopniem bakałarza, potem kontynuował służbę zawodową w wojsku. W 1920 był allagatorem III Allagionu Hetajrów Helleńskich. W 1927 został strategiem II Temy Dalmackiej.

W przedterminowych wyborach do parlamentu otrzymał mandat deputowanego jako przedstawiciel naczelnego dowództwa. Do 21 grudnia 1929 nie angażował się w spory polityczne głosując zgodnie ze swoimi przekonaniami, w tym dniu jednak otwarcie wypowiedział się na temat proponowanych przez Kantakuzena reform, które ograniczały władzę cesarską. Projekt został przegłosowany nieznaczną większością. Franciszek postanowił aktywnie działać w stolicy, aby przeciwdziałać wprowadzanym zmianom.