FANDOM

Enver Hodża
Ενβηρ Μανουηλ Χοτζα
250px
Data i miejsce urodzenia 5 września 1882
Argyrokastra
Data i miejsce śmierci 13 października 1967
Dyrrhachion
Premier Cesarstwa Rzymian
Okres sprawowania od 16 lipca 1926
do 27 maja 1929
Przynależność polityczna Albańska Partia Pracy
Poprzednik Wojciech Petrovic
Następca Izydor Kantakuzen
 
Enver Manuel Hodża (ur. 5 września 1882 w Argyrokastrze, zm. 13 października 1967 w Dyrrachionie) - rzymski polityk, działacz skautowski, premier Cesarstwa Rzymskiego w latach 1926-1929.

Biografia Edytuj

Ukończył Akademię Wojskową w Argyrokastrze w 1895 i rozpoczął służbę w Rzymskim Korpusie Ekspedycyjnym na Śląsku. Po powrocie zainteresowany ruchem skautowskim założył pierwszą na terenie cesarstwa drużynę skautową. Wraz z Jerzym Ozenosem w 1910 założył Partię Albańsko-Suliocką, przekształconą w Albańską Partię Pracy.

Partia odniosła sukces w Północnym Epirze, dzięki czemu otrzymał mandat z jej ramienia. Do 1926 w opozycji. Po wyborach w 1925 otrzymali propozycję utworzenia koalicji z Partią Cesarską, która tworzyła rząd z Wojciechem Petrovicem. Jego ugrupowanie propozycję odrzuciło, jednak rok później doszło do tzw. Afery medialnej, która doprowadziła do dymisji premiera wraz z rządem. Enver został powołany przez cesarza Michała XII do sformowania koalicji rządzącej. Po rozmowach z przedstawicielstwem klubów sformowano ją z Partią Cesarską, Partią Konserwatywno-Liberalną oraz Partią Koptów.