FANDOM

Albert
Αλβερτος Βασίλειος δ'Κωμχε
Alvertos
Cesarz Rzymian
Okres panowania 1932-1967
Poprzednik Michał XI
Następca Kleofas
Dane biograficzne
Dynastia d'Comche
Data i miejsce
urodzenia
12 kwietnia 1892
Syrakuzy
Data i miejsce
śmierci
12 lipca 1967
Konstantynopol
Ojciec Jan Chryzostom Habsburg-d'Comche
Matka Anastazja Angelos
Żona Joanna Ypsilantis
Dzieci Kleofas
 
Albert d'Comche - właściwie Albert Bazyli Habsburg-d'Comche (gr. Αλβερτος δ'Κωμχε, ur. 12 kwietnia 1892 w Syrakuzach, zm. 12 lipca 1967). Cesarz Rzymian w Nicei od 1932, w Konstantynopolu od 1935 z dynastii Maksymiliańskiej. Syn Jana Chryzostoma Habsburg-d'Comche i jego żony - Anastazji Angelos. Mąż Joanny Ypsilantis - siostry ostatniego władcy Rzymian z tej dynastii.

Życiorys Edytuj

Urodził się w Syrakuzach 12 kwietnia 1892. Swoje pierwsze lata spędził w rodzinnej posiadłości na Sycylii. Mimo cesarskiego pochodzenia uczęszczał do zwykłej szkoły powszechnej, następnie do Liceum Książęcego w Syrakuzach. Był przeciętnym uczniem, jednak studia administracyjne zdał z dobrym wynikiem.

Kariera urzędnika Edytuj

W 1920 rozpoczął pracę w Kancelarii Katepana Sycylii i Sardynii. Zaaprobowany przez pracodawcę przeniósł się do Konstantynopola, gdzie pracował w cesarskiej administracji. Jego bardzo sumienna praca została zauważona przez Michała XI, który nadał mu tytuł protonotariosa (pierwszego notariusza dworu cesarskiego). Wspomagał młodego cesarza w sprawach administracyjnych. W 1925 otrzymał rolę przedstawiciela monarchy w rządzie. Reprezentował jego interesy przed gabinetem Wojciecha Petrovica, a następnie Envera Hodży.

W chwili rozpoczęcia rewolucji był już Wielkim Domestykiem i zaufanym człowiekiem cesarza. Poślubił siostrę cesarza - Joannę. Aktywnie uczestniczył w życiu politycznym, dołączył do Partii Cesarskiej. Zachęcał Michała do udzielania pomocy lojalistom na Bałkanach.

Cesarz Rzymian Edytuj

Na wiosnę 1932 cesarz Michał XI został przekonany do powierzenia rządów Albertowi, który wydawał się bardziej kompetentny. 1 maja została nadana godność symbasileusa, co było początkiem jego realnych rządów w państwie. Miesiąc później Michał abdykował i pełnia władzy przypadła symbasileusowi. W swojej pierwszej publicznej wypowiedzi podkreślił potrzebę walki o wolność słowa i niezależność. Jego homilia zjednała mu naród.
Stub Ta strona to zalążek artykułu. Możesz pomóc Bizancjumalternative Wiki rozbudowując ją!
Cesarze Rzymscy od 1453
1453-1652: Maksymilian IJan IX JakubFranciszek IJakubPiotrMikołaj
1652-1805: StefanJan X JakubKosma IGrzegorzZenon II
1805-dzisiaj: Kosma IIAleksy VIFranciszek IIMarcinZenon IIIJan XI KrzysztofMichał XKonstantyn XIIMichał XIAlbertKleofas